با سلام و عرض خیر مقدم به شما دوستان عزیز
در صورت بروز هرگونه مشکل در دانلود و نیاز به آموزش
و ... حتما با ما در تلگرام در تماس باشید و اگر عجله دارید و
برای رسیدن سریع به جواب سوال هایتان قبل از تماس در تلگرام
ما را با یک پیامک با خبر سازید
شناسه پاسخگویی تلگرام afmsoftir@
خواهشا فقط پیام
با تشکر و احترامات فراوان مدیریت کل سایت
علی فتحی
آخرین ارسالی های انجمن
کم کم غروب ماه خدا دیده شود
صد حیف ازین بساط که برچیده شود
در این بهار رحمت و غفران و مغفرت
خوشبخت آنکسی ست که بخشیده شود
نه اولاردی سئوگیلی جانانیم اولایدین گئجه لر
اینانیب عشقیمی "دلداریم اولایدین گئجه لر
دولاناردیم باشیوا هر گئجه پروانه کیمی
سن منیم شمع شبستانیم اولایدین گئجه لر
دنیانون شه شاهانی بیلردیم اوزومو
سن اگر راحت دورانیم اولایدین گئجه لر
شوق دیداریله هرگون"اویاناردیم یوخدان
گوزلیم"گر مه تابانیم اولایدین گئجه لر
عومرومون قیمتی آرتاردی قوجالمازدیم اگر
جسم زاریمده منیم "جانیم اولایدین گئجه لر
بیر عوموردور دوزورم حسرت هجرانیوه من
چاره سیز دردیمه درمانیم اولایدین گئجه لر
(ائلـــــدارام) درد فراق اوسته یازارم غزلی
ائشدیب ناله می"درمانیم اولایدین گئجه لر
شعر از ائلـــــــــــدار (جلال ستاری)
vahdatt.blogfa.com
در تب و تاب جام جهانی ... این خبر فوتبالی جالبه :
علی عدنان ۲۰ ساله تیم ملی عراق و عضو باشگاه ریزاسپور ترکیه است و در سال ۲۰۱۳ به عنوان برترین فوتبالیست جوان آسیا انتخاب شد و به او لقب «روبرتو کارلوسِ عراقی» و «گرث بیلِ آسیا» را داده اند. این روزها دو تیم مطرح تاتنهام انگلیس و آس رم ایتالیا برای جذب او پیشنهاد 2 میلیون یورویی ارائه داده اند و این درحالی است که تیم رم به جذب او تمایل زیادی دارد و مسئولان رم زمان زیادی است منتظر پیوستن او به این تیم هستند. اما علی عدنان این روزها با دست گرفتن سلاح به جمع داوطلبان دفاع از کشور در مقابل تروریستهای داعش پیوسته است و پیشنهاد این تیم ها را بی پاسخ گذاشته است. او در این باره گفت:«بازیکنان تیم ملی همگی از امروز خود را سربازانی می دانند که آمادگی کاملی برای دفاع از سرزمین عراق هستند». * * * |
تصویری غم انگیز از خداحافظی یک کودک عراقی با پدرش که از نیروهای پیشمرگهای است
و البته این نکته که نسبت آب به خشکی در بدن انسان هم دو سوم به یک سوم است یعنی معادل و حدود هم عدد!
|
علّامه جعفری میفرمودند:
عشق حلال به این است که انسان (مثلاً) عاشق 50 میلیون تومان پول باشد.
حال اگر به انسان بگویند: آی!!! پنجاه میلیونی!!!. چقدر بدش میآید؟!!
در واقع میفهمد که این حرف توهین در حقّ اوست.
حالا که تکلیف عشق حلال امّا دنیوی معلوم شد،
ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد چقدر پست و بی ارزش است!
دعا یادتون نره
بچه ها برا قبولی توبه منم دعا کنین پشیمونم |
05112003334
♥•٠·
الســـلام علیک یا علی ابن موســــی رضا (ع)
دروغ چرا؟ بعضی ها جوان که بودند یواشکی یک کارهایی می کردند!
یواشکی ساکشان را می بستند و بدون این که پدر و مادر بفهمند با خودشان بیرون می بردند و به بهانهٔ مدرسه، جیم می زدند و می رفتند جبهه.
قبلش یواشکی دست برده بودند توی شناسنامه و سن شان را تغییر داده بودند. بعضی ها یواشکی دار و ندارشان را می دادند به فقرا یا کمک می کردند به جبهه. شب ها یواشکی از چادر یا اتاق یا سنگر می زدند بیرون و نماز شب می خواندند. یواشکی های شان هم عالمی داشت. * شهدا! شماکه صدایتان به خدا میرسد! به او بگویید خلوت های ما را نگاه نکند... "خیلی یواشکی هایمان عوض شده است" |
جهاد زن، نیکو شوهرداری کردن
حضرت امام محمد باقر (علیهالسلام) فرمودهاند: «جهاد زن، نیکو شوهرداری کردن است.»
اوّل: خدمت مرد به همسرش
امیرالمۆمنین(ع) فرمودهاند: «رسول خدا (ص) بر ما وارد شدند در حالی که حضرت فاطمه (س)
در کنار دیگ نشسته بود و من نیز مشغول پاک کردن عدس بودم. رسول خدا (ص) فرمودند: ای ابا الحسن؛
عرض کردم: لبیک ای رسول خدا. فرمودند: بشنو؛ و نمیگویم مگر آنچه را که پروردگارم امر کرده است:
«هیچ مردی نیست که به همسرش در خانه کمک کند، مگر آن که برای اوست (به تعداد موهای بدنش)
عبادت یک سال، که روزها را روزه گرفته و شبها را به تهجد و عبادت، قیام کرده است ... ای علی؛ ساعتی
در خدمت خانه بودن، بهتر از هزار سال عبادت، و هزار حج، و هزار عمره است؛ و بهتر است از آزاد نمودن هزار بنده، و ... » (1)
البته جا دارد در مورد خدمت زن به شوهر نیز اشارهای بنماییم:
پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: «هیچ زنی نیست که به شوهرش جرعهای آب بنوشاند، مگر این که برای او بهتر است
از یک سال عبادتی که روزها را روزه بگیرد و شبها را به تهجد و عبادت، قیام کند؛ و خداوند، در ازای هر جرعه که
به شوهرش نوشانده، شهری در بهشت برای او بنا میکند، و شصت گناه او را میآمرزد.» (2)
و حضرت امام محمد باقر (علیهالسلام) فرمودهاند: «جهاد زن، نیکو شوهرداری کردن است.» (3)
و حضرت امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند: «ام سلمه از رسول خدا (ص) درباره فضیلت زنان در امر خدمت به
شوهران شان سوال کرد. حضرت فرمودند: هر زنی که در خانه شوهرش، چیزی را به منظور سامان دادن و مرتب کردن،
جا به جا کند، خداوند به او نظر میفرماید؛ و کسی که خداوند به او نظر فرماید، عذابش نمیکند. ام سلمه عرض کرد:
باز هم درباره ثواب زنان مطلبی بفرمایید (پدر و مادرم فدای شما باد) حضرت فرمودند: ای ام سلمه؛ به راستی هرگاه زن
، باردار شود، اجر و پاداشی همچون کسی که با جان و مالش در راه خداوند عزتمند و صاحب جلال جهاد میکند، برای اوست؛
و زمانی که وضع حمل کند، به او گفته میشود: مسلماً گناهانت آمرزیده شد، پس اعمالت را از نو شروع کن؛ و چون به نوزادش شیر دهد،
به ازاء هر دفعه، ثواب آزاد کردن بندهای از فرزندان حضرت اسماعیل به او عطا میشود.» (4)
دوم: صبر بر بد اخلاقی همسر
پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: «مردی که بر بداخلاقی زنش صبر کند، خداوند، آن اجر و ثوابی را که به حضرت ایوب (علیهالسلام) به جهت بلا و گرفتاریاش
عطا فرمود، به او عطا میفرماید. و زنی که بر بداخلاقی شوهرش صبر کند، خداوند مانند ثواب حضرت آسیه (همسر فرعون) را به او عطا میفرماید.» (5)
سوم: صبر و خویشتنداری در خانواده
حضرت امام محمد باقر (علیهالسلام) فرمودهاند: «به راستی من نسبت به این غلامم و خانوادهام، بر چیزهایی صبر و خویشتنداری میکنم که
از حنظل (6) در کامم تلختر است. آری، به راستی هر کس صبر و خویشتنداری کند، به واسطه صبرش، به درجه روزهدار شب زندهدار، و درجه
شهیدی که در پیشگاه حضرت محمد (ص) شمشیر زده، نائل میشود.» (7)
چهارم: آشتی دادن
پیامبر رحمت (ص) فرمودهاند: «هر کس برای صلح و آشتی میان دو تن گام بردارد، خداوند و فرشتگانش بر او درود میفرستند تا
زمانی که بازگردد؛ و پاداش شب قدر به او عطا میشود.» (8)
و نیز فرمودهاند: «کسی که برای آشتی دادن میان زن و شوهری گام بردارد، خداوند به او اجر هزار شهید بر حق
(که در راه خدا کشته شدهاند) عطا میفرماید؛ و به ازای هر قدمی که بر میدارد، و هر کلمهای که میگوید، برای
او عبادت یک سال (که شبها را به تهجد و عبادت، قیام کرده، و روزها را روزه گرفته) میباشد.» (9)
پنجم: در کنار اهل و عیال بودن
حضرت امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند: «برای اهل مروت و جوانمردی، مایه هلاکت است که مردی
(در شهری که اهل و عیالش حضور دارند) خارج از منزلش شب را به سر ببرد» (10)
ششم: تفقد و بوسیدن خانواده
پیامبر رحمت (ص) به مردی فرمودند: « ... به نزد خانوادهات بازگرد و آنان را تفقد نما و ببوس؛ که همین کار، صدقه است.»11
و نیز فرمودهاند: «فرزندانتان را زیاد ببوسید؛ که به راستی برای شما به ازای هر بوسیدن، درجهای در بهشت
هست، که بلندای آن درجه، به اندازه مسیر پانصد سال است» (12)
هفتم: بهتر بودن برای خانواده
پیامبر رحمت (ص) فرمودهاند: «بهترین شما کسی است که برای خانوادهاش بهتر باشد؛ و من بهترین
شما برای خانوادهام هستم.» (13)
و نیز فرمودهاند: «عیال و افراد تحت تکفل مرد، اسیران او هستند؛ و محبوبترین بندگان به پیشگاه خداوند
عزتمند و صاحب جلال، خوشبرخوردترین آنان است نسبت به اسیرانش.» (14)
پینوشتها:
1 -میزان الحکمه به نقل از بحارالانوار ج 101 ص 132 و مستدرک الوسائل ج 13 ص 48
2 - میزان الحکمه به نقل از وسائل الشیعه ج 20 ص 172
3- وسائل الشیعه ج 20 ص 221
4 -بحارالانوار ج 100 ص 252
5 - مکارم الاخلاق ص 213
6 میوه ای است به شکل هندوانه بسیار کوچک، که طعمش تلخ است... (فرهنگ عمید)
7 - ثواب الاعمال ص 198
8 - ثواب الاعمال ص 288
9 - وسائل الشیعه ج 16 ص 344
10- من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 555
11 - ثواب الاعمال ص 139
12 - وسائل الشیعه ج 21 ص 485
13 -همان
14-همان
احادیث و روایاتی درباره زن
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند: اخلاق خود را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشید
و زنان خود را گرامی بدارید تا بیحساب وارد بهشت شوید.
امام صادق (علیهالسلام) فرمودهاند:
بیشترین خیر و برکت، در زنان است. (من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 385، ح 4352)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
زن شایسته، یکی از دو عامل پیشرفت خانواده است. (بحارالانوار، ج 103، ص 238، ح 399)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
(در آینده) زنانی پیدا میشوند که در عین پوشیدگی برهنهاند (لباسهای بدن نما و جورابهای نازک میپوشند)،
هوسباز و دلفریب میباشند، موهای خود را طوری آرایش میکنند که مانند کوهان شتر جلوه میکند. اینان
داخل بهشت نمیشوند و حتی بوی آن را استشمام نمیکنند، با این که بوی بهشت از راه بسیار دور شنیده میشود. (صحیح مسلم، ج 3، ص 1680، ح 21288)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
بهترین زنانتان، آن زن زایا، بسیار مهربان و پاکدامن است که برای شوهرش خودآرایی میکند و از غیر او، خود را محفوظ نگه میدارد،
حرف شوهرش را میشنود و فرمان او را اطاعت میکند ... (کافی، ج 5، ص 324، ح 11)
امام باقر (علیهالسلام) فرمودهاند:
هیچ شفیعی برای زن نزد پروردگارش، نجاتبخشتر از رضایت شوهرش نیست. (خصال، ص 588)
امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند:
محفوظ بودن و پاکدامنی برای سلامتی زن مفیدتر است و زیبایی او را بادوام تر میکند. (غررالحکم، ج 4، ص 200، ح 58200)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
خدای بزرگ، به زنان، مهربانتر از مردان است و هیچ مردی، زنی از محارم خود را خوشحال نمیکند، مگر آن که خداوند متعال او را در قیامت شاد میکند. (کافی، ج 6، ص 6، ح 77)
امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند:
کاری که در توان زن نیست به او مسپار، زیرا او چون گُلی است (ظریف و آسیبپذیر)، نه قهرمان و کارفرما. (نهجالبلاغه، نامه 31)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
حیا خوب است، ولی برای زنان خوبتر است. (نهج الفصاحه، ح 2006)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
هر زنی، از دنیا برود و شوهرش از او راضی باشد، به بهشت میرود. (نهج الفصاحه، ح 1022)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
یکدیگر را به رفتار نیک با زنان سفارش کنید. (بحارالانوار، ج 33، ص 628، ح 7444)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
پاکدامن باشید تا زنانتان پاکدامن باشند. (نهج الفصاحه، ح 1089)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
هنگامی که زن باردار میشود، همانند روزهدارِ شب زندهدار و مجاهدی است که با جان و مالش در راه خدا جهاد میکند و هنگامی
که فارق شود، پاداشی دارد که نمیدانی عظمت آن چه قدر است و هنگامی که شیر بدهد، در هر بار مکیدن، پاداش آزاد کردن یکی
از فرزندان اسماعیل (علیهالسلام) برای اوست و آن گاه که شیر دادن تمام شود، فرشتهای بر پهلوی او میزند و میگوید:
«عمل را از نو آغاز کن که بیتردید، آمرزیده شدی». (امالی صدوق، ص 496، ح 678)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
اخلاق خود را نیکو کنید و با همسایگان خود مهربان باشید و زنان خود را گرامی بدارید تا بیحساب وارد بهشت شوید. (التوحید، ص 127)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
با برکت ترین زنان، کممهریهترین آنان است. (السنن الکبری، ج 7، ص 235)
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
حیا ده جز دارد، نه جزء آن در زنان است و یک جزء در مردان. (کنزالعمال، ج 3، ص 121، ح 57699)
امام علی (علیهالسلام) فرمودهاند:
جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است. (خصال، ص 620)
پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودهاند:
به زن، در ماهی که زایمان کرده، خرما بدهید، چرا که فرزند او بردبار و پاک میشود. (مکارم الأخلاق، ص 169)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
هیچ زن بارداری نیست که خربزه بخورد، مگر این که فرزندش زیبا و خوش اخلاق میگردد. (طب النبی صلی الله علیه وآله، ص 10)
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودهاند:
عدالت نیکو است، اما از دولتمردان نیکوتر؛ سخاوت نیکو است، اما از ثروتمندان نیکوتر؛ تقوا نیکو است، اما از علما نیکوتر؛ صبر نیکو است،
اما از فقرا نیکوتر؛ توبه نیکو است، اما از جوانان نیکوتر و حیا نیکو است، اما از زنان نیکوتر. (نهج الفصاحه، ح 2006)
انحرافات جنسی چیست؟
انحراف جنسی چگونه به وجود می آید؟
1- بیماری
گاهی ابتلای به کرمک - که موجب خارش در اطراف مقعد و دستکاری در نواحی مجرای ادرار می شود –
سبب بروز این انحراف است. طفل از دستکاری و ملامسه با آن، احساس لذت می کند و همین أمر
ممکن است بعدها او را به استمناء بکشاند.
2- رشد
سن نوجوانی و بلوغ، سنی است که فرد نسبت به وضعیت جسمانی خود حساس و آگاه تر می شود.
تغییرات به وجود آمده در جسم و روان نوجوان، سبب آشفتگی ها و سردرگمی هایی در او می شود که
اگر توجه و متعادل سازی والدین نباشد، زمینه ساز بروز انحرافات جنسی متعدد می گردد.
3- لمس ها و روابط
اصطکاک ران پاها در حین خواب، برخوردهای بدنی بین دو فرد، لمس آلت تناسلی با چیزهای زبر
( مثل لباس زیر آهاردار، پشمی،...)، بوسیده شدن توسط جنس مخالف در سنین رشد و...
احمد کاهلی از امام صادق(ع) پرسید:دختر بچه نامحرمی ، خود را در آغوش من می اندازد ومن
اورا بلند می کنم ومی بوسم ، حکمش چیست ؟ امام(ع) پاسخ دادند: اگر دختر شش ساله شد ، اورا روی پای خود ننشان[1]
4- تحریکات
تحریکات ناشی از دستکاری با آلت تناسلی، نگهداشتن ادرار، خواندن داستانهای تحریک آمیز، شنیدن
مسائل مربوط به زناشویی، دیدن صحنه های زناشویی، مشاهده فیلمها و عکسهای مستهجن و محرک،
مواجه بودن با بدنهای لخت و... می تواند منجر به انحرافات جنسی، حتی قبل از سنین بلوغ شود.
5- تقلید
کودک، موجودی مقلد است، و گاهی بدون اینکه از أمری سر در بیاورد، آن را تقلید می کند. انحراف کودکان خردسال
در امور جنسی ازین قبیل است. امام صادق (ع) فرمودند: کسی نباید با همسرش در اتاقی که کودک حضور دارد، آمیزش کند.
چون موجب انحراف جنسی کودک می شود.[2]
اصلاح انحرافات
برای اصلاح هر گونه انحرافی – از جمله انحراف جنسی – باید بدانیم که اِعمال خشونت،
رسوا کردن، تنبیه و ... نمی توانند کار ساز باشند بلکه این مسئله نیازمند ظرافتهایی است که مهمترین آنها به این قرارند:
1. تغذیه: برای اصلاح انحراف و یا به طور کلی برای پیشگیری از انحرافات جنسی در سنین نوجوانی،
توجه به تغذیه وی اهمیت بسیار دارد. استفاده بیشتر از لبنیات، میوه و غذاهای گیاهی، مصرف متعادل گوشت،
خودداری از مصرق ادویه جات و بخصوص غذاهای تند، توصیه می شود. پرخوری نیز یکی از مهمترین علل افسارگسیختگی
شهوانی است. پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: سه چیز است که از آنها بر امّتم بعد از خودم مى ترسم: گمراهى
بعد از آگاهى، آزمایشهاى گمراه کننده و شهوت شکم و شهوت جنسى[3] . امام باقر علیه السلام نیز
در این رابطه مى فرمایند: «اِذا شَبَعَ البَطْنُ طَغى، هنگامى که شکم سیر شود، طغیان مى کند[4]
2. لباس: پوشیدن شلوار یا شرت هایی که رانها را در موقع خواب بپوشاند ، خودداری از پوشیدن
لباس های تنگ و زبر و آهاردار بخصوص درباره لباس زیر.
3. بهداشت: تمیز نگهداشتن مجاری دفع و آلت تناسلی باعث می شود که خارش و
تحریکات خارجی کمتر شود. تخلیه مرتب روده و جلوگیری از یبوست نیز مۆثرند.
4. استراحت: کمبود خواب و نیز بی نظمی آن موجب اغتشاشاتی در فکر و رفتار می شود
که نوجوان برای کسب آرامش متوسل به انحراف می شود.
5. روابط نوجوان: والدین باید درباره ی روابط و دوستی های کودک در خارج از منزل،
دوستان و خانواده هایشان، محل قرارها، سن دوستان، نوع روابط و سرگرمیها و... آگاهی داشته باشند.
6. روابط والدین:
-پدر و مادر باید روابط خصوصی شان را دور از چشم بچه ها نگهدارند؛ بخصوص از آن بابت که فرزندان به روابط آنها کنجکاوند.
-مسئله بعدی این است که پدر یا مادر، نباید با این توجیه که کودک، نمی فهمد، بدن خود را از وی نپوشاند و زمینه ساز چشم چرانی وی را فراهم نماید. بخصوص مادر حق ندارد در حضور کودک خود، لباس عوض کند و یا در برابر وی برهنه باشد.
-کودک از همان کودکی باید یاد بگیرد که حق ندارد سرزده وارد اتاق خواب والدین شود. به این مسئله در سوره مبارکه نور نیز اشاره شده است.
-محل خواب و استراحت والدین باید از کودکان جدا باشد.
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ یُفَرَّقُ بَیْنَ الْغِلْمَانِ وَ بَیْنَ النِّسَاءِ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِینَ « رختخواب پسران نوجوان ده ساله ، از بستر زنان جدا باشد[5]
و عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ یُفَرَّقُ بَیْنَ الصِّبْیَانِ وَ النِّسَاءِ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِینَ «وقتی کودکان ده ساله شدند ، رختخواب آنها و زنان را جدانمایید» [6]
قَالَ النَّبِیُّ ص فَرِّقُوا بَیْنَ أَوْلَادِكُمْ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا سَبْعَ سِنِینَ« وقتی فرزندانتان هفت ساله شدند ، رختخواب آنها را جداکنید» [7]
7. روابط بین خواهران و برادران: از سن تمیز ، بستر خواب فرزندان – چه همجنس چه غیر همجنس – باید جدا شود. و بعدها
در سنین بالاتر در صورت امکان باید اتاق خواب آنها را نیز جدا کرد یا با پرده و حائلی مانند کتابخانه و امثال آن، اتاق را به دو یا چند قسمت تقسیم کرد.
قَالَ علی (ع: أَنَّهُ یُفَرَّقُ بَیْنَ الصِّبْیَانِ فِی الْمَضَاجِعِ لِسِتِّ سِنِینَ « رخت خواب بچه های شش ساله را از هم جداکنید[8] .
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیَّةُ وَ الصَّبِیَّةُ وَ الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیَّةُ یُفَرَّقُ بَیْنَهُمْ فِی الْمَضَاجِعِ لِعَشْرِ سِنِینَ
« پیامبر (ص) فرمودند رختخواب کودکان ده ساله ، چه پسر با پسر ، یا دختر با پسر ، یا دختر بادختر باشد ، باید از هم جدا باشد» [9]
8. رسانه: وسایل ارتباط جمعی مثل تلویزیون، کتابها و رمانها، مجلات، فیلمها، سایتها و حتی بازیهای کامپیوتری،
گاهی ایجاد تحریک در کودک و نوجوان می کنند. لذا لازم است که والدین قبل از ارائه هر فیلم و کتاب و یا خرید بازیهای رایانه ای
برای فرزندانشان، از محتوا و اثرات آن آگاه باشند.
9. ایجاد کار و سرگرمی: اعم از ورزش، درس، کار فکری، کاردستی، تعمیر لوازم منزل، کشاورزی در باغچه،
جمع آوری کلکسیون، انجام کارهای هنری و... باعث مشغول نگهداشتن ذهن نوجوان شده و از افکار پراکنده
وی جلوگیری می کند. و همچنین باعث می شود که وی هنگام خواب، خسته باشد و در رختخواب غلت نزند .
پیامبر(ص) آموزش ورزشهایی از قبیل تیر اندازی و شنا به کودکان را وظیفه پدر می داند.[10]
10.عفت و اخلاق: هر کسی باید از کودکی یاد بگیرد که برای شرافت و عفت خود ارزش قائل باشد.
برای آموزش این مسئله می توان آنگونه که در احادیث آمده است از آموزش سوره نور به دختران و سوره یوسف به پسران، بهره برد.
تعریف ولایت فقیه از نظر مقام معظم رهبری
(پاسخ به پرسشهایی درباره ولایت فقیه ـ 1)
مقام معظم رهبری در تعریف ولایت فقیه می نویسند:
«ولایت فقیه به معناى حاكمیّت مجتهد جامعالشرایط در عصر غیبت است و شعبهاى است
از ولایت ائمهى اطهار (علیهم السلام) كه همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) مىباشد.»[1]
بنابر این تعریف، ولایت فقیه از جنس حاکمیت است حاکمیتی که آن را مجتهدی جامع الشرایط بر عهده دارد.
مجتهد جامع الشرایط کیست؟
مجتهد به کسی می گویند که توان استنباط احکام الهی را از منابع اصلی دین؛ یعنی قرآن و روایات داراست و مراد از جامع الشرایط
مجتهدی است که فراتر از دانش فقه و توان استنباط دارای شرایط زیر باشد:
«اجتهاد مطلق»، «عدالت مطلق»، و «قدرت مدیریت و استعداد رهبری». یعنی از سویی باید صدر و ساقه ی اسلام را به طور
عمیق و با استدلال و استنباط بشناسد و از سوی دیگر، در تمام زمینه ها، حدود و ضوابط الهی را رعایت كند و از هیچ یك تخطّی
و تخلّف ننماید و از سوی سوّم، استعداد
و توانایی مدیریت و كشورداری و لوازم آن را دارا باشد.[2] بنابراین کسی می تواند مسوولیت ولایت و مدیریت جامعه ی اسلامی
را بپذیرد و از عهده ی آن برآید که مجتهد مطلق، عادل مطلق و دارای توان مدیریت و رهبری باشد.
توضیح این سه عنوان
مجتهد مطلق، مجتهد مطلق اسلام شناسی است که در همه ی اصول و فروع دین، مجتهد باشد؛ دینی که دیانت آن، عین سیاست است
و سیاست آن، عین دیانتش می باشد.
كسی كه در تحلیل همه ی معارف دین، اجتهاد مطلق ندارد و به اصطلاح، «مجتهد متجزی» است، صلاحیت ولایت بر جامعه اسلامی و
اداره ی آن را ندارد و همچنین فقیهی كه ابعاد سیاسی اسلام را خوب نفهمیده است، توان چنین مسوولیت عظیمی را نمی تواند داشته باشد؛
زیرا کسی که برخی از مسایل اسلامی برای خودش حل نشده و
خود نمی تواند آنها را عمیقاً بررسی نماید؛ نه می تواند فتوا بدهد و نه می تواند اسلام را به اجرا درآورد و بر مسند ولایت و رهبری جامعه اسلامی تکیه زند.
بنابراین ولی فقیه باید کسی باشد که ضمن آشنایی و تسلط کامل به اصول و فروع دین، بتواند مسایل جدید مسلمانان
را با درایتی عاقلانه و با استفاده از منابع اصلی دین (قرآن و روایات) حل كند.
عادل مطلق
اسلام شناسی که می خواهد ولایت و رهبری جامعه اسلامی را عهده دار شود علاوه بر این كه لازم است علم دین را درست بفهمد
، باید آن علم را در خودش و در جامعه ی اسلامی نیز به درستی اجرا نماید. برای همین لازم است همه وظایف دینی خود را انجام داده
و آن چه از دین باید به مردم ابلاغ كند، ابلاغ نموده و چیزی را كتمان نكند.
فقیه عادل، نباید کاری را بر اساس میل و هوس انجام دهد؛ مطیع هواهای نفسانی نگردد و گناهی از او سر نزند؛ نه واجبی را ترك كند
و نه حرامی را مرتكب شود. برای همین شخصی كه مطیع هوس است
هیچ گاه صلاحیت ولایت و هدایت جامعه اسلامی را ندارد.
بنابراین، ویژگی دوم رهبر جامعه اسلامی، ترك هوا و هوس و تابعیت عملی محض نسبت به احكام و دستورهای دین است.
فقیه حاكم، اگر فتوا می دهد، باید خود نیز به آن عمل كند و اگر حكم قضایی صادر می كند، خود نیز آن را بپذیرد و اگر حكم ولایی
و حكومتی صادر می نماید، خود نیز به آن گردن نهد و آن را نقض نكند.
توان مدیریت و رهبری جامعه
رهبر جامعه اسلامی علاوه بر اجتهاد و عدالت مطلق، باید هم بینش درست و صحیحی نسبت به امور سیاسی و اجتماعی
داخل و خارج كشور داشته باشد و ترفندهای دشمنان را خوب بشناسد و هم از هنر مدیریت و لوازم آن برخوردار باشد؛ زیرا مدیریّت،
گذشته از تئوری، نیازمند ذوق اداره و هنر تدبیر است. هنر اداره و تدبیر، غیر
از دانش و بینش سیاسی است؛ هنری است كه هر كس آن را ندارد.[3]
برای همین در اصل یكصد و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در بیان شرایط و صفات رهبری، آمده است:
1- صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه.
2- عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام.
3- بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت ، مدیریّت و قدرت كافی برای رهبری.
و نیز آمده است: در صورت تعدّد واجدین شرایط فوق، شخصی كه دارای بینش فقهی و سیاسی قوی تر باشد مقدّم است.
ولایت فقیه در عصر غیبت
بنابر تعریفی که مقام معظم رهبری از ولایت فقیه ارائه می دهند این ولایت و حاکمیت را مخصوص دوران غیبت دانسته و آن را شعبه ای
از ولایت ائمهى اطهار (علیهم السلام) كه همان ولایت رسول الله (صلى الله علیه و آله و سلم) می دانند. این بدان معناست که حاکمیتی
را که مجتهد جامع الشرایط در عصر غیبت عهده دار است و از آن به ولایت فقیه
تعبیر می شود چیزی جدای از حکومت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم(علیهم السلام) بر جامعه اسلامی در عصر خودشان نیست
و با همان ساز و کار و به سوی همان هدف است؛ هدفی که
جز پیاده کردن احکام اسلامی و ایجاد زمینه ای مناسب برای بندگی خدا نیست.
با این تفاوت كه احكام مربوط به ولایت فقیه مانند سایر احكام فقهى از ادله شرعى استنباط مىشوند[4] ولی احکام صادره از سوی
حضرات معصومین(علیهم السلام) به شکل مستقیم و یا به واسطه معصوم پیشین از وحی گرفته می شد.
ولایت فقیه، حکم شرعی تعبدی است
مقام معظم رهبری ولایت فقیه را حکم شرعی تعبدی دانسته که مورد تأیید عقل نیز می باشد[5] ؛ یعنی نه تنها نصوص دینی ما را به برپایی چنین نظامی
توصیه می کند؛ بلکه عقل نیز به تنهایی وجود چنین نظامی را برای جامعه اسلامی و رهبری مسلمانان مورد تأیید قرار می دهد.
شیوه ی تعیین ولی فقیه
مقام معظم رهبری درباره شیوه ی تعیین شخصی که باید عهده دار این مسند شود می نویسد:
«در تعیین مصداق آن روش عقلائى وجود دارد كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران بیان شده است.»[6] که مراد تشکیل مجلس خبرگان
رهبری با رأی مردم و بعد تعیین ولی فقیه با توجه به شرایط فقهی قانونی از سوی این خبرگان است.
نتیجه اینکه
بر اساس تعریف مقام معظم رهبری، ولایت فقیه یعنی حاکمیت فقیهی عادل و توانا در مدیریت بر جامعه اسلامی برای اداره آن بر اساس موازین اسلامی.
که این شیوه ی حاکمیت مخصوص عصر غیبت است و نصوص دینی ما را بر تشکیل چنین حکومتی دستور می دهند؛ شیوه ای که عقل سلیم نیز بر آن
اعتراف داشته و آن را تأیید می کند.
ويدئوهاي علي فتحي در آپارات